Uniconsult ønsker å forstå digitalisering og hvilke konsekvenser det har og hvilke muligheter det gir. Vi har samarbeidet med NHH gjennom flere år, og vi utfordret derfor NHH på «Hvor er den beste kunnskapen på dette området nå?». Vi hadde allerede vært en tur i Bergen. Sammen med NHH reiste vi derfor til Boston og MIT som vurderes som et av de ledende universiteter på dette området. Det ble noen svært innholdsrike dager.
Vi hørte Professor Pierre Azoulay snakke om hvordan man formulerer en plattformstrategi. Dette er svært relevant for både våre private og offentlige kunder. Ved å bygge gode forretningsmodeller rundt plattformene, øker vi sjansen for at plattformen får utbredelse. Dette ble fulgt opp med spennende perspektiver fra den godt voksne professor Jim Utterback som trakk den digitale revolusjonen innenfor musikk fra Edison og frem til i dag. Bedriftsbesøk hos Tripadvisor ga oss godt innblikk i en svært suksessrik plattform. Hos Verizons tekniske lab fikk vi innblikk i hvilke utrolige muligheter som ligger i siste generasjons mobilnettverk (5G). Amerikanere er jo glad i overvåkning, og her var det mulig å få litt angst.
Professor Stephanie Woerner viste oss gjennom en formiddag ulike digitale veier og strategier for virksomheter som ønsker å bli «Future ready». Hun viste oss helt konkrete modeller for å både analysere virksomheten og se mulige veier videre i det digitale økosystemet. Tidligere NHH-doktorand Sinead O’Flanagan trakk ledelse i en digital verden både ned på jorda og litt opp i luften. Vi deltok i en paneldebatt med industriledere fra MIT Alumni. Det var smarte karer med interessante innspill. Godt å se at Uniconsult også hang godt med i debatten. Dagene ble avsluttet med å spasere gjennom campus og kjenne på energien. Det er lett å bli inspirert til å utforske digitalisering videre